PRESSMEDDELANDE 2014-06-25

- Vår granskning visar på en oroväckande systematisk övervakning av människor som handlar på nätet. För att kunna skicka stora mängder – ofta skräddarsydd – reklam är det många nätbutiker som kraftigt överskrider sina befogenheter, säger Maria Wiezell, konsumenträttslig expert på Sveriges Konsumenter.

Sveriges Konsumenter har under våren granskat 12 nätbutiker som säljer alltifrån bokningstjänster, till möbler, böcker och skor och funnit fem typer av kränkningar av den personliga integriteten: Företag upprättar register och kartlägger personers inköpsvanor utan ett aktivt och individuellt samtycke.

1. Uppgifter om kunder vidareförmedlas till andra företag, inom och utanför EU.
  2. De avtalsvillkor man måste godkänna för att få handla är onödigt långa och svårbegripliga och innehåller ofta information som kunden förmodligen inte skulle ha samtyckt till om hen hade läst och/eller förstått avtalet.
  3. Krav på att lämna ifrån sig onödig information, som t.ex. personnummer, bostadsadress, kön m.m. även när det inte handlar om att beställa hem en vara.
  4. Att avregistrera sig och slippa företagens reklam kan i värsta fall ta upp till fem år.

Maria Wiezell, som har gjort granskningen, menar att människor ofta inte vet hur övervakade de är av företag som de handlar av.- Jag tror att många människor skulle dra sig för att handla av de här företagen om de kände till vilka rättigheter de ger nätbutikerna, säger hon.Sveriges Konsumenter kräver nu:

• Ett slut på obegripliga och långa avtalsvillkor.
  • En större transparens kring hur personuppgifter används och säljs vidare.
  • Obligatorisk möjlighet för privatpersoner att kunna radera sina personuppgifter.
  • Möjlighet att vara anonym på nätet när man handlar eller surfar.

De anmälda nätbutikerna är: Ticnet, CDON, IKEA, Adlibris och Booking.com
Granskades gjorde även: Bauhaus, Nelly, Jollyroom, Brandos, Zalando, Blocket och Ellos.

För mer information kontakta:
Maria Wiezell, konsumenträttslig expert: 0702-816 966
Åsa Mendel-Hartvig, kommunikationsansvarig: 0722-30 99 23