– För att vi ska få till mer hållbara konsumtionsmönster krävs det uppstickare som visar nya sätt att konsumera på. Det är roligt att i år få ge Blåslampan till Swopshop som är ett inspirerande och utmärkt exempel på detta, säger Örjan Brinkman, ordförande i juryn.

Priset delas varje år ut av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Det ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Vinnaren får en antik Blåslampa, 10 000 kronor och en prenumeration på Råd & Rön.

Juryns motivering: Vårt slit och släng av kläder är ohållbart och ställer till med stora problem för miljön och för de som tillverkar kläderna i fjärran länder. Här behövs nya konsumtionsmönster, nya ideal, nya möjligheter att dela och att byta till sig nya begagnade kläder. Mycket händer inom klädbranschen, där även etablerade kedjor börjar konkurrera med kretsloppstänk, men det behövs också nya och spännande affärsmodeller som skyndar på utvecklingen. Swopshop i Malmö har skapat ett eget system för att byta kläder och visar vägen för ett enkelt och roligt sätt att uppgradera sin garderob som samtidigt bidrar till en mer hållbar konsumtion och livsstil.

Vinnare Blåslampan 2015

Bild: Jane Olsson, inititivtagare till SWOPshop i butiken.

De tre andra som juryn utsåg till finalister 2015 är den elbilssemestrande familjen Bergfeldt i Skövde, koldioxidbantaren Staffan Lindberg och radioprogrammet Plånboken.

Juryn Blåslampan 2015
Beatrice Rindevall - Supermiljöbloggen
Kent Johansson - (C) tidigare EU-parlamentariker
Barbro Holmberg (S) tidigare landshövding och migrationsminister
Anna Mähler - konsumentvägledare
Anneli Nordling - representerar 2014 års vinnare Fair Trade Center
Örjan Brinkman - ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön

Sveriges Konsumenters styrelse har även beslutat att ge ett hedersomnämnande till Jan-Erik Nyberg.

Jan-Erik Nyberg arbetade som ekonom på TCO med bland annat konsument- och jordbruksfrågor och var som sådan med om att bilda ett gemensamt Konsumentråd i samband med EU medlemskapet. Jan-Erik ingick i styrelsen för dåvarande Sveriges Konsumentråd och hade flera representantuppdrag i EU. I två decennier gjorde han storartade insatser i Sveriges Konsumenter som ledare för flera projekt om tillgänglighet och finansiella tjänster och han har även företrätt oss nationellt och internationellt som expert, bland annat som svensk representant i Kommissionens konsumentkommitté för finansiella tjänster. Han byggde upp en stark konsumentrepresentation i standardiseringen och har med sitt stora konsumenthjärta, sitt engagemang, sin analysförmåga och sina kunskaper bidragit till att ge den svenska konsumentrörelsen den styrka den har idag.

För mer information:

Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön samt jurymedlem Blåslampan, 070 257 50 14

Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig Sveriges Konsumenter, 070 746 64 31