Konsumentvägledningen är en tjänst som kommunen kan erbjuda sina invånare, men det är inte alla kommuner som gör det. Många konsumenter önskar att tjänsten skulle bli mer lättillgänglig och att informationen om tjänsten skulle marknadsföras bättre.

93 procent av de som kontaktar konsumentvägledningen gör det för att de vill ha hjälp med ett klagomål. En ny undersökning visar att stockholmare i 6 stadsdelar och kommuner är mycket nöjda med den vägledning de får när de behöver hjälp i sin roll som konsument. Vägledarna har under 2015 haft 5308 kontakter med konsumenter.

De vanligaste problemområdena för 2015 var:

1. Boende – problem med reparationer och underhåll, tvist om priser
2. Telefoni/internet – reklamationer av telefoner och aggressiva försäljningsmetoder
3. Hem och hushållsprodukter – möbler, vitvaror och hushållsapparater
4. Bilar och andra fordon – köp av begagnade bilar och reparationer Konsumentvägledarna fick även många frågor om kläder och skor, kultur och fritid, personlig vård, finans och försäkring med mera.
5. Resor och turism – flygresor och förlorat/försenat bagage och paketresor

Sedan 2008 driver Sveriges Konsumenter genom sitt dotterbolag Råd & Rön vägledning i konsumentfrågor till fem stadsdelar i Stockholms stad: Norrmalm, Kungsholmen, Södermalm, Östermalm och Hägersten/Liljeholmen, Farsta, Enskede-Årsta-Vantör, Upplands-Bro och Falköpings kommun.

För frågor och mer information om statistiken: Maria Wiezell, konsumentvägledare 070 281 69 66