Priset delas varje år ut av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Det ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen. Juryn tar ställning till samtliga nomineringar som inkommit.

I år utses vinnaren den 2 november på Bryggarsalen i Stockholm. Priset delas ut av utbildningsminister Gustav Fridolin.

De fyra finalisterna med juryns motivering:

ReTuna Återbruksgalleria, Eskilstuna
Gigantiska köpcenter och gallerior fortsätter att poppa upp med uppmaningar att du ska köpa nytt och billigt, trots att vi redan idag använder långt mer resurser än vår planet klarar av. Då är det inspirerande att se att vissa går mot strömmen. ReTuna Återbruksgalleria i Eskilstuna gör just det. Vid återvinningscentralen kan du lämna kläder, elektronik, möbler och byggmaterial och annat som du vill ska få ett nytt liv hos någon annan. Prylarna säljs sedan vidare rena och omgjorda eller lagade i någon av gallerians 14 butiker. Cirkulär ekonomi helt enkelt. Som konsument blir det lätt att välja rätt i en galleria där allt som erbjuds är ett hållbart val. Framtidens shopping kan du redan nu uppleva i Eskilstuna!

Föreningen Närjord med Rådhuskonditoriet, Söderhamn
Från en bonde direkt till ett kafébord nära dig. I Söderhamn har Föreningen Närjord tagit ett helhetsgrepp på hållbar utveckling. Bönder kring orten odlar råvarorna som sedan förädlas på det föreningsdrivna Rådhuskonditoriet i takt med säsongerna. En del av verksamheten är en integrationssatsning där nyanlända engageras i allt från odling till bakning och servering. Med sitt arbete vill föreningen bidra till en levande bygd där konditoriet blir en samlingsplats. Föreningens helhetsgrepp och cirkulära tänk är inspirerande och möjliggör hållbara val för konsumenterna. Att fika gott med gott samvete är möjligt i Söderhamn!

Moa Kärnstrand och Tobias Andersson Åkerblom
Sanningen bakom billiga kläder? Det är någon annan som betalar. Moa Kärnstrand och Tobias Andersson Åkerblom har i reportageboken Modeslavar gett just de människorna en röst. Bakom varje t-shirt eller jack finns det människor och klädbranschen har stor påverkan på människa och miljö. Men som konsument är det varken lätt att veta något om processen eller göra medvetna val. Granskare som Moa och Tobias behövs för att driva på för en mer hållbar utveckling. Sanningen bakom våra billiga kläder är inte vacker, men måste lyftas upp i ljuset.

Tarja Rached, Familjecentralen, Spånga-Tensta
Konsumentmakt uppstår inte ur tomma intet, det behövs kunskap och hållbara alternativ. Men många konsumenter nås varken av informationen eller har tillgång till butiker som gör det möjligt. I Spånga-Tensta informerar och inspirerar eldsjälen och barnskötaren Tarja Rached fler föräldrar att göra hållbara val. Utifrån en enkel utställning på flera språk om kemikalier och barnprodukter håller Tarja brandtal om hållbara val i de lokala butikerna. Alla borde har rätten och möjligheten att göra medvetna val till sina barn. Det lokala initiativet och Tarja visar att vi med information och engagemang kan få många fler att använda sin konsumentmakt.

För mer information:

Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön samt jurymedlem Blåslampan, 070 257 50 14
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, 070 797 79 87
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, 070 746 64 31