Priset delas varje år ut av Sveriges Konsumenter och tidningen Råd & Rön. Det ska gå till en person, organisation eller ett företag som på ett inspirerande och nyskapande sätt slagit vakt om konsumenternas intressen.

I år utses vinnaren den 21 oktober på Bryggarsalen i Stockholm. Priset delas ut av konsument- och finansmarknadsministern Per Bolund. Läs mer om programmet för dagen. 

De fyra finalisterna med juryns motivering:

Familjen Bergfeldt
Framtidens bil går på el. Men det behövs exempel, uppmuntran och stöd för att få fart på användningen. Goda exempel kan få fler att skaffa elbil så att priset kan pressas och skapa ett större tryck på fler laddstationer. Familjen Bergfeldt i Skövde visar att miljösmart familjeresande är möjligt! De bilade genom hela Europa utan att lägga en krona på tankning, trots att resan inte var helt lätt att genomföra på grund av brist på laddstationer. Detta kan inspirera andra att göra samma sak och göra elbilsanvändningen enklare.

Plånboken
Konsumentfrågor berör alla dagligen, men god och fördjupad konsumentjournalistik är ändå en bristvara. Inte minst ekonomi behandlas ofta i media utifrån ett uppifrån-perspektiv. I tider när det blir allt mer komplext att vara konsument är det viktigt att det finns tydliga öar och inspiratörer i medielandskapet som envetet och engagerat lyfter aktuella konsumentfrågor, ställer makthavare och företag mot väggen och ger lyssnarna både svar och verktyg. Plånboken som nu produceras av produktionsbolaget SMTRadio och sänds i Sveriges Radio P1 har sedan starten skapat ett namn och en trogen lyssnarkrets. Genom sina sändningar inklusive repriser och podd har de ökat konsumenternas medvetande, kunskap och sannolikt också bidragit till att stärka konsumentmakten.

Staffan Lindberg
Att få människor att ändra sina konsumtionsmönster i en mer hållbar riktning är svårt. Ståupparen och musikern Staffan Lindberg gör det med humor och glasklar pedagogik. Genom showturnéer, föreläsningar och radiokåserier har han tydliggjort sambandet mellan hur vi lever, reser, handlar och äter och vad som håller på att hända med klimatet, ofta väl kryddat med dråpliga och träffsäkra exempel. Budskapet finns också i klimatlåtar och boken "Jag skulle ha bytt till lågenergilampa i hallen – en koldioxidbantares bekännelser". Staffan Lindberg är aktiv i "Artister för miljön".

Swopshop
Vårt slit och släng av kläder är ohållbart och ställer till med stora problem för miljön och för de som tillverkar kläderna i fjärran länder. Här behövs nya konsumtionsmönster, nya ideal, nya möjligheter att dela och att byta till sig nya begagnade kläder. Mycket händer inom klädbranschen, där även etablerade kedjor börjar konkurrera med kretsloppstänk, men det behövs också nya och spännande affärsmodeller som skyndar på utvecklingen. Swopshop i Malmö har skapat ett eget system för att byta kläder och visar vägen för ett enkelt och roligt sätt att uppgradera sin garderob som samtidigt bidrar till en mer hållbar konsumtion och livsstil.

Priset är 10 000 kronor, en antik Blåslampa och en prenumeration på tidningen Råd & Rön. Tidigare år har priset bland annat gått till journalisten och författaren Mats-Eric Nilsson, Matupprorets grundare Camilla Sparring, författaren och politikern Isabella Lövin, dokumentärfilmaren Fredrik Gertten och organisationen Fair Trade Center.

Juryn Blåslampan 2015
Beatrice Rindevall - Supermiljöbloggen
Kent Johansson - (C) tidigare EU-parlamentariker
Barbro Holmberg (S) tidigare landshövding och migrationsminister
Anna Mähler - konsumentvägledare
Anneli Nordling - representerar 2014 års vinnare Fair Trade Center
Örjan Brinkman - ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön

För mer information:
Örjan Brinkman, ordförande Sveriges Konsumenter och Råd & Rön
samt jurymedlem Blåslampan, 070 257 50 14
Jan Bertoft, generalsekreterare Sveriges Konsumenter, 070 797 79 87
Christin Holm Gatica, kommunikationsansvarig, 070 746 64 31